Periodiek Systeem voor Contentmarketing?

Contentmarketing uitgelegd aan de hand van het periodieke systeem der elementen. Ooit in 1869 bedacht door meneer Dmitri Mendelejev als tabel met daarin de schematische weergave van alle scheikundige elementen. (bron Wikipedia)

Op het eerste gezicht lijkt deze ‘Periodic Table of Content Marketing’ van Chris Lake van Econsultancy een beetje onzinnig. Zeg nou zelf, elke poging om met meer dan 130 elementen contentmarketing te verduidelijken is voor ons als gewone sterveling toch gedoemd te mislukken?

Periodiek systeem der elementen van Content Marketing

Periodiek systeem der elementen van Content Marketing (Econsultancy)

Maar, bekijk die tabel eens van dichtbij. Hij is verrassend overzichtelijk, met een bruikbare (kleur)codering. De tabel is ontzettend handig als je van plan bent publicatiekanalen te gaan inzetten in plaats van advertentiekanalen (een goeie no-nonsense definitie van contentmarketing)

Hoe die kleurcodering werkt?

– Bepaal het doel (blauw) dat je wilt bereiken bij het inzetten van je publicatiekanaal en je strategie hoe je dat doel wilt gaan bereiken (geel)

– Kies de formats (goud) die je daarvoor wilt gaan gebruiken

– Bedenk contenttypes (roze) die je doelgroep aanspreken

– Kies de belangrijkste platforms (lila) voor je content

– Volg en meet (groen) en stem dat af met je marketingdoelen (blauw)

– Wees je bewust van de belangrijkste redenen dat je content wordt gedeeld door je doelgroep (mint)

– Controleer je werk altijd twee keer voordat je live gaat (lichtblauw)

 

Pak de tabel er eens bij als je aan het stoeien bent met je contentkalender. En opeens wordt Contentmarketing nog leuker dan het al was.

Doorvertellen? Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *