Waarom bereik ik niet al mijn Facebook fans?

Facebook Prioriteit aangeven op iPhone

Met de update van Facebook kun je op je iPhone aangeven welke berichten je het eerst wilt zien in je tijdlijn. (bron Facebook)

De gemiddelde Facebook gebruiker kan tot wel 2000 berichten per dag voorgeschoteld krijgen. Die berekening is gebaseerd op het gemiddelde aantal vrienden, groepen en fanpagina’s die door die gebruiker worden gevolgd.

Tweeduizend?

Om daar niet horendol van te worden bestaat er  ‘Edgerank‘, het algoritme van Facebook dat als filter voor al die berichten wordt gebruikt.  Edgerank zorgt ervoor dat we maar een klein deel van de mogelijke berichten geserveerd krijgen, in de praktijk toch nog rond de 300 (!) per dag.

En nu?

Dat algoritme bestaat uit een aantal wegingsfactoren.
Het type bericht en de populariteit bepalen de eerste wegingsfactor. Berichten kunnen bestaan uit video, foto’s of tekst. Posts met foto’s of video worden vaker bekeken, leuk gevonden en gedeeld. Die berichten zorgen dus voor meer interacties en dat zorgt voor meer ‘gewicht’. Ze worden door die hogere populariteit bij een groter publiek zichtbaar in hun tijdlijn.

De tweede factor die voor de zichtbaarheid van je post van belang is, is het moment van posten. Als je doelgroep niet online is op het moment van de post, zal het bericht ver wegzakken in de tijdlijn van je fan. Je zult dus onderzoek moeten doen naar het moment waarop je fans online zijn. En laat nou net Facebook daar voor de administrator van de fanpagina hele handige statistieken voor hebben! Daar kun je heel wat interessante informatie uit halen.

Het derde meetpunt is een combinatie van de vorige twee. Hoe veel en hoe vaak wordt een pagina door een fan bezocht bepaalt hoe veel de fan te zien krijgt. Of de fan engagement heeft met je merk of je product wordt grotendeels bepaald door de inhoud die bij de behoefte van de fan moet aansluiten.

Om je lezers te laten ‘engagen’ moet je in je bericht in ieder geval een actie en een link naar bij voorkeur je eigen website plaatsen. Facebook merkt dan immers dat er een actie is gevolgd en zet vervolgens je bericht verder door aan je volgers. Als er geen actie is, en alleen de tekst wordt gelezen zonder te ‘liken’ of te ‘delen’ zullen lang niet al je volgers je bericht in hun tijdlijn krijgen!

Extra uitdaging

Binnenkort komt er een Facebook update waarbij het mogelijk wordt om als Facebook gebruiker zelf aan te geven welke vrienden en pagina’s je met voorrang in je tijdlijn wilt zien. Dat is een kleine stap naar het weer in handen geven van de regie aan de gebruiker. (bron: www.42bis.nl)

Als beheerder/eigenaar van een fanpagina heb je er nu dus een extra uitdaging bij: Zorgen dat je in die voorkeurslijst terechtkomt. Gelukkig begrijpen we met zijn allen steeds meer dat het onverstandig is om met allerlei like en win acties te proberen zoveel mogelijk fans te verzamelen. Het bereik wat je al had, wordt er alleen maar door verminderd en het is de vraag of je wel werkelijk geïnteresseerde fans verzamelt met je win-actie.

Hulp nodig?

Heb je vragen over Facebook marketing? Laat het me weten en we gaan aan de slag om te zien of het iets of juist niets voor jou is.

 

Doorvertellen? Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Post Tagged with

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *