Waarom sta ik niet op pagina 1 van Google?

Google logo september 2015

Vanaf 1 september 2015 heeft Google een nieuw logo. Met gelukkig nog de ‘smiling-e’ van Heineken.

Op pagina 1 staan van Google. Hoe doe je dat?

Googelen. Dat is inmiddels het werkwoord voor zoeken op het Internet. En dan natuurlijk gevonden worden op pagina 1 van de zoekmachine Google Search.

Om bovenaan de zoekresultaten gevonden te worden biedt Google het Adwords advertentiesysteem waarmee je je advertentie enigszins voorspelbaar in het Google netwerk kan laten verschijnen. We kennen die advertenties allemaal wel. Je herkent ze doordat er ‘Adv.’ of ‘Advertenties’ bij staat.

(N.B.: sinds februari 2016 zijn de regels weer stevig veranderd, zie “Adwords blijft een toverdoos”)

De uitdaging lijkt nu om zónder gebruik te maken van Google Adwords met je website vanzelf ‘organisch’ gevonden te worden op pagina één, precies onder de betaalde resultaten. Dat zou toch mooi zijn?

Sympathie

Als ik naar mijn eigen zoekgedrag kijk, heeft de website met zijn niet betaalde resultaat toch altijd nog een beetje meer mijn sympathie dan de adverteerders met hun grote budget die daarboven staan. Die aanbieder heeft het immers prima voor elkaar. Niet betalen en toch precies onder de grote jongens terechtkomen is een prestatie op zich. Maar is die sympathie wel terecht? Het is een hele opgave, die vaak veel meer geld en inspanning kost dan adverteren via Adwords.

Hoe bereik je nou zo’n mooie organische positie? Om daar meer over te weten te komen is het handig om wat meer kennis te hebben van de techniek die Google voor haar Adwords adverteerders hanteert. De logica erachter geldt voor een groot deel ook voor organische zoekresultaten.

Adwords veiling

De advertentiepositie van de Adwords vermeldingen wordt bepaald in de veiling die plaatsvindt op het moment dat de gebruiker de zoekopdracht in Google intikt. Real-time.
Voordat de veiling begint wordt er door Google gekeken naar welke Adwords campagnes er voor jouw regio online staan en welke er voor jouw doelgroep, tijdzone, interesse, zoekterm etc. op pagina 1 zouden kunnen worden getoond. Vervolgens gaat de advertentie de veiling in en wordt real-time berekend welke advertentierang de advertentie krijgt.

Ad Rank

Die advertentierang is een score gebaseerd op het bedrag dat de adverteerder bereid is maximaal te betalen voor één klik op de advertentie én op de kwaliteitsscore van de advertentie. Tijdens die veiling wordt ook de werkelijke ‘Cost per Click’ bepaald, waarbij de adverteerder op nr. 1 net iets meer betaalt dan nr. 2, en nr. 2 net iets meer dan nummer 3 etc.

In de kwaliteitsscore wordt uitgedrukt hoe relevant en hoe nuttig het zoekwoord, de advertentietekst en de landingspagina van de adverteerder is voor de zoekopdracht van de gebruiker. En daar moet je het met je organische vindbaarheid van hebben.

De landingspagina, ook wel bestemmingspagina genoemd, is de webpagina waarnaar wordt doorgelinkt vanuit de advertentie. Op die pagina moet tenminste een deel van de tekst of de advertentie voorkomen om relevant te zijn. Als er meteen wordt weggeklikt van de bestemmingspagina, of deze juist langer dan gebruikelijk wordt bekeken, is de relevantie laag of juist hoog beoordeeld. Dat wordt allemaal gemeten voordat de kwaliteitsscore wordt bepaald.

Om nu je advertentiepositie te verbeteren kun je als adverteerder twee dingen doen: Je CPC bod verhogen, of je kwaliteitsscore proberen te verbeteren. Of beide natuurlijk.

Google Instant

De zoekterm die je intikt, wordt door Google Instant automatisch aangevuld met veelvoorkomende zoekopdrachten. Op het moment dat de zoekopdracht automatisch wordt aangevuld, wordt ook de onlineveiling gestart. Probeer het maar eens. Tik een populaire zoekterm in en voordat je op de zoekknop hebt geklikt, of op ‘enter’ gedrukt, staan de eerste advertenties al zichtbaar.

Samengevat:

Hoe kom ik op pagina 1 van Google? Met moeite. Alleen als je uitstekende inhoud hebt op je bestemmingspagina’s krijg je een hoge score in de veiling. En dat kan alleen door de sites optimaal gevonden te laten worden. Search Engine Optimalisatie (SEO) heet dat.

Hoe nu verder?

De Heilige Graal? SEO is niet zaligmakend. Er zijn meer methoden om een relevante on-line beleving voor klanten te ‘scoren’ en daarmee zoekmachines (en jezelf) een plezier te doen. Bijvoorbeeld door aanwezigheid op social media, de mogelijkheid tot interactie met je doelgroep op je website en blogpagina’s via reactieformulieren en het aanwezig zijn met goed beschreven afbeeldingen op bijvoorbeeld Pinterest en Instagram en natuurlijk met mooi videomateriaal op Youtube. Dat zijn de zogenaamde ‘owned media’, de sites die je zelf beheert.

Call to action.

En zorgen dat er op andere websites over je producten wordt geschreven. Met artikelen die er toe doen. De zogenaamde ‘earned media’. Met idealiter van daaruit een call-to-action. Een oproep tot actie om iets te doen. Laten doorlinken naar een goeie bestemmingspagina.

Dit alles staat of valt met de kwaliteit van je inhoud. De ‘content’. Zorg dat er over je gepraat wordt, zorg dat je ‘in beeld’ bent tijdens de ‘customer journey’, de reis die de klant maakt in zijn beslissingsproces. Contentmarketing, niet roeptoeteren van de zoveelste verdieping hoe goed je bent, maar anderen laten vertellen hoe goed je bent.

Om ook voor mezelf zoekmachineoptimalisatie duidelijk te beschrijven heb ik een korte checklist, die je verder kan helpen.

Checklist voor zoekmachineoptimalisatie

1. Google Search console toegang? https://www.google.com/webmasters/tools/

2. Google Analytics toegang? https://www.google.com/analytics/web/

3. Google My Business aangemaakt? https://www.google.nl/business/go/

4. Maak een lijst van zoekwoorden waarop je wilt worden gevonden

5. Maak je pagina met de allerbeste content voor het zoekwoord waarop je wilt worden gevonden

6. Geef die pagina een unieke, beschrijvende titel en metaomschrijving

7. Voeg voor die pagina het zoekwoord toe aan de URL, paginatitel, metaomschrijving en header

8. Voeg voor elke afbeelding het zoekwoord toe aan de bestandsnaam en de img-alt-tag

9. Plaats je adres en telefoonnummer op een prominente plek op elke pagina

10. Voeg social media knoppen toe aan koppelingen naar je social media kanalen toe

11. Zorg voor directe links naar de beste content vanaf je homepage en je hoofdnavigatie

12. Zorg dat elke pagina van je site binnen maximaal drie muisklikken is te bereiken

13. Zorg ervoor dat je site op alle browser en schermresoluties goed opent, juist ook op mobiel en met beveiligde verbinding (https)

14. Zorg dat je site zichtbaar wordt op andere websites voor goeie backlinks naar je site.

Tot slot:

Voeg regelmatig extra content toe aan je site, dus herhaal stap 5 tot 8.

Tot zover de theorie.

 

Vragen? Ongetwijfeld. Als ik je ergens mee kan helpen dan doe ik dat graag. Bel me of stuur me een email en we spreken elkaar snel.

Doorvertellen? Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Post Tagged with

One Response so far.

  1. Leather City schreef:

    Wij zijn al lang bezig met adverteren via Google adwoords. Het kost zo veel geld. Wij staan niet eens op de eerste pagina van de gratis zoekresultaat. Wij willen graag bij de eerste 3 staan in de gratis zoekresultaat. Maar wij komen niet verder. Misschien kunt u ons helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *