Storytelling en nostalgie

In marketing is storytelling het vertellen van je verhaal. Als bedrijf of als persoon. Als dienstverlener, leverancier, adviseur. Verhalen die het verdienen om gedeeld te worden.

Storytelling is niet nieuw.

Storytelling is hot. Je zal tegenwoordig geen commercial meer zien zonder dat er een verhaal wordt verteld. Alles om de boodschap zo over te brengen dat de boodschap blijft hangen. Het is een vak apart.

Het gesprek van de dag is vandaag bij mij in het dorp Partycentrum De Meijert. Het brandde vanochtend tot de grond toe af. Veel Mijdrechtenaren noemen het ‘het Dorpshuis’ Iedereen kent het, met haar karakteristieke constructie in pagode stijl. Het Dorpshuis beklijft ook in die zin en maakt vandaag nostalgisch.

Storytelling en nostalgie. De Meijert maakt nostalgisch

Het karakteristieke Dorpshuis met pagode dak. Er is weinig meer van over.

Nostalgie

Ik heb goeie herinneringen aan de lessen Frans die in mijn MAVO tijd in De Meijert werden gegeven. En ik heb flink wat voetstappen liggen in de bibliotheek die er ooit gevestigd was. En bij de evenementen in de grote zaal, Sinterklaasvieringen, de feestelijke introductie van de Volvo 780, de hifi stereo shows van de lokale bruingoedhandelaren, vergaderingen van de Oranjevereniging, trouwpartijen, verkiezings- en bewonersbijeenkomsten in de wijk.

En natuurlijk bij de peuterspeelzaal waar onze kids hun eerste kinderziektes mochten oplopen. Dat zijn van die zaken die je bijblijven.

Storytelling en nostalgie. Een mooi verhaal over het gevoel dat krachtiger is dan je herinneringen. Dat gevoel, dat bekruipt me ook vandaag. Zonde dat het Dorpshuis er niet meer is.

Een schitterend voorbeeld van Storytelling vind je in de in de hitserie ‘Mad Men’.

Kodak Carousel

Mad Men – The Carousel. Bekijk hier de hele scene. Drie minuten genieten van de beste scene uit het eerste seizoen 2007.

Nostalgie, dat is een gevoel van ‘a twinge in your heart, far more powerful than memory alone’. Aldus Don Draper. Hij praat als verkoper over de band die je publiek met je product kan hebben. ‘Nostalgia. Delicate, but potent’.

Storytelling is maar een klein deel van de hele digital marketing mix. Publiceren op het juiste moment, in de juiste context, op het kanaal waar je doelgroep zit. Weten waar naar gezocht wordt om gevonden te worden. Het blijft fascineren.

Vragen over storytelling in digital marketing? Ongetwijfeld. Laat het weten en we praten snel verder.

 

Doorvertellen? Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Post Tagged with

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *