Google Sitelinks verklaard

Google Sitelinks. Wat zijn dat en hoe kom je daar aan?

Je ook wel eens afgevraagd waarom er bij bepaalde zoekresultaten opeens extra informatie te lezen is onder het zoekresultaat? Dat zijn zogenaamde Sitelinks. Zoals bijvoorbeeld:

Google Sitelinks

Wat zijn dat voor extra vermeldingen en hoe krijg je die?

Sitelinks worden door Google automatisch meegegeven aan het eerste zoekresultaat op pagina 1 van de zoekresultaten. Het is een prachtige manier om een prominente plek op de pagina van ‘organische’ zoekresultaten te veroveren. Daarom zijn ze van grote waarde voor de eigenaar van de website.

Bijvoorbeeld: de zoekterm ‘Volvo 850 club’ levert een zoekresultaat op met daaronder zelfs zes ‘sitelinks’ naar diverse delen van die website. Dit vergemakkelijkt het bezoeken van de website op meerdere manieren. De zoeker krijgt direct een indruk van wat er op de site te vinden is. Nog voordat hij de site daadwerkelijk bezoekt krijgt hij een aantal directe links naar een deel van de site zonder daar naar te hoeven zoeken op de site zelf.

Hoe verdien je die Sitelinks eigenlijk?

Google vertelt daar zelf vrij weinig over. Er is ook niet echt een instructie voor geschreven. Google beschrijft wel hoe een goeie navigatie en een goede hiërarchie in de pagina’s kan worden aangebracht. Daarmee wordt je site vanzelf een betere positie in de zoekresultaten. Hoe Sitelinks daar aan worden toegekend, wordt niet verteld, Waarschijnlijk om te voorkomen dat sitebouwers zich daar volledig op zouden storten en daarmee de positie van de site in de zoekresultaten te zeer zouden willen manipuleren. Maar je kunt voor jezelf aan de hand van Sitelinks van diverse websites wel proberen te begrijpen hoe het werkt.

Na bestudering van een aantal websites waar Sitelinks tevoorschijn komen in de zoekresultaten, kun je vaststellen dat Sitelinks worden toegekend als de site:

– als eerste zoekresultaat van de zoekterm naar voren komt,

– eenvoudig door Google is te lezen, met een goed gestructureerde navigatie,

– voldoende ‘natuurlijk’ bezoek heeft,

– een flinke hoeveelheid doorkliks heeft vanaf de zoekresultatenpagina,

– duidelijke unieke navigatietitels en meta omschrijvingen op de interne pagina’s heeft.

Welke Sitelinks er precies worden vertoond is afhankelijk van de populariteit van de interne pagina’s van de site. Het is geen garantie dat Google Sitelinks aan je website toekent. Maar het is wel handig met die regels rekening te houden om in ieder geval de site zelf beter vindbaar te maken. De Sitelinks zijn dan de bonus op je werk.

Op dezelfde manier kun je herleiden waarom een website (zoals die van mijzelf) géén Sitelinks krijgt van Google.

– Er is te weinig verkeer naar de diverse interne pagina’s,

– Er is te weinig onderscheid in paginatitels en meta omschrijvingen,

– Er staat te weinig unieke of informatieve tekst of er staat tekst die ergens anders op de site ook voorkomt.

Het is dus belangrijk dat je op deze manier naar de structuur van je site kijkt, daar de nodige correcties doet en vervolgens voldoende verkeer naar je site loodst. Dan heb je goeie kans dat je door Google met een betere vindbaarheid én Sitelinks wordt beloond. En natuurlijk met meer verkeer naar je website. Google wil immers dat de beleving van de zoeker optimaal is.

Hoe Google dat precies doet is mij ook niet duidelijk, maar je mag aannemen dat op de zoekresultatenpagina’s exact wordt bijgehouden wat de gebruiker op de zoekpagina’s doet. Google Analytics dat op vele websites draait als gratis service van Google, is er ook niet zomaar. Google wil natuurlijk van ons weten wat we zoeken en welke zoektermen betere zoekresultaten leveren. Ons gedrag op de zoekresultatenpagina levert belangrijke informatie op om gevonden informatie te beoordelen op haar kwaliteit en relevantie.

Hou het simpel

Er zijn maximaal zes Sitelinks te verdienen. Dus moet je je navigatie op je site ook eenvoudig houden en niet te veel keuzes bieden. Daarmee voorkom je dat de aandacht versnippert en het aantal doorkliks vermindert. Google zal waarschijnlijk geen Sitelinks geven aan websites waarvan de kwaliteit van het zoekresultaat niet meer dan gemiddeld is.

Het verkrijgen van Sitelinks moet geen doel zijn, maar de manier waarop Google goede websites beloont, is wel de moeite van het bestuderen waard om de kwaliteit van je site op orde te krijgen.

Sitelinks kunnen ook een eye-opener zijn als je wilt weten wat Google de beste pagina’s van een website vindt. Zelfs als je geen Google Analytics hebt draaien, zie je meteen wat de belangrijkste pagina’s zijn. Die pagina’s zijn dus de pareltjes van de website die relevant, makkelijk doorzoekbaar en veelbezocht worden. Daar kun je veel van leren. Meer info vind je op de webmaster supportpagina van Google.

Ikzelf ben nog niet zo ver dat mijn eigen site Sitelinks van Google heeft verdiend. Maar ik ben gelukkig niet alleen, er zijn meer websites die het nog niet voor elkaar hebben. Er is bij mij dus nog werk aan de winkel. Bij jou ook?

 

Doorvertellen? Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Post Tagged with ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *