Prijspsychologie online niet altijd handig.

Even een lesje prijspsychologie.

In webshops en op vergelijkingssites is de psychologie van de prijsstelling van producten nog steeds een hardnekkig verschijnsel. We weten allemaal dat de illusie bestaat van ‘net even goedkoper’ als de prijs net onder een psychologische grens ligt. Als koper weet je dat je daarmee beïnvloed wordt.

Als verkopende partij is het bij online aanbiedingen wel even iets om over na te denken. Als je een artikel op een aanbiedingssite wilt aanbieden, dan moet je even goed opletten of je daarmee wel bereikt wat je wilt. En ook of je bereikt wíe je wilt.

Neem bijvoorbeeld de aanbiedingssite van Autoscout24.nl. Daar kun je de auto, de camper, of de bedrijfsbus van je dromen vinden.

Of op Funda.nl, het huis waar je voor in de markt bent.

Van-tot is niet altijd van-tot.

Prijscategorieën werken bij aanbiedingssites anders dan je misschien verwacht. Het is voor de aanbieders op dit soort sites belangrijk je te realiseren dat als je je auto of je huis onder een bepaald niveau aanbiedt, je net niet in de volgende prijscategorie zichtbaar bent. De prijscategorieën lopen immers niet van-tot, maar van-tot-en-met!

Bij aanbiedingssites is van-tot soms verwarrend. Iets voor de aanbieder en de koper om rekening mee te houden.

Bij aanbiedingssites is van-tot soms verwarrend. Prijspsychologie kan hier het doel voorbijschieten.

Voorbeeld:
Stel dat je een bedrijfsbus in de categorie € 9.000 – € 10.000 zoekt, dan vind je alle bedrijfsbussen van € 9.000 tot-en-met die van precies € 10.000. Maar níet die ene bus van € 8.999,00 die die ene verkoper in de aanbieding heeft. Met een prijs van net onder de 9 mille, wordt je dus in de volgende prijscategorie níet zichtbaar.

Het psychologische effect is dat je alleen zichtbaar bent in de categorie van € 8.000 – € 9.000, maar dan als een van de allerduurste, terwijl je eigenlijk zichtbaar wilt zijn als de voordeligste in de volgende categorie.

Als je daarentegen je prijs op precies € 9.000 euro stelt, dan wordt je in beide categorieën zichtbaar, als duurste in de lage categorie, en als goedkoopste in de hoge categorie.

Bij huizen geldt het zelfde. Een huis van zeg, drie ton, wordt met een prijs van € 299.000 niet zichtbaar voor zoekers in de categorie vanaf € 300.000 en hoger.

En als je een nieuwe TV zoekt op kieskeurig.nl, voor € 700 rond, dan vindt je er ook maar één in de categorie 600 – 700 én in de categorie 700 – 800.

Of dat erg is? Nee, niet echt, zolang je maar weet dat dat het effect is van je eigen prijsstelling.

Bij € 600 - € 700 ben je de duurste uit de categorie

Bij € 600 – € 700 ben je de duurste uit de categorie

Kieskeurig_700_800

Bij € 700 – € 800 ben je de voordeligste uit de categorie

 

Hoe zit dat dan bij webshops?

Prijscategorieën bij aanbiedingssites zoals Autoscout en Funda werken dus anders dan de ‘normale’ webshops, waar exacte prijzen genoemd en ook afgerekend worden. Om die reden is het voor boekenverkopers slim om de prijs zo te verhogen dat de koper geen verzendkosten hoeft te betalen. Maar dat is weer een andere discussie.

Meer vragen over online zakendoen? Laat het me weten waar ik je mee kan helpen en we praten snel verder.

Doorvertellen? Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *