Google Adwords blijft een toverdoos.

Google Adwords blijft een toverdoos. Sinds afgelopen weekend zijn bovenin de zoekresultaten van Google geen drie, maar wel vier advertenties te zien. En aan de onderzijde van de pagina nog drie. Als je je daartussen wilt nestelen zonder te adverteren, dan moet je van goeie huize komen.

Boven of onder de vouw.

In de zoekresultaten zie je nu dus ‘boven de vouw’ van je beeldscherm, dus zonder naar beneden te scrollen, bij populaire zoekopdrachten geen drie, maar wel vier tekstadvertenties. Die vierde advertentie staat dus nu op de plek waar jij misschien vroeger wel met een niet betaald, gratis zoekresultaat werd gevonden. Daaronder staat nu vaak een plattegrond met resultaten uit Google My Business, met bedrijfsgegevens van niet-adverteerders.

De rechterkolom, waar tot gisteren ook acht (!) tekstadvertenties te zien waren, wordt vanaf nu vrijgehouden voor advertenties uit het Google Shopping programma, voor adverteerders met een webshop die in Google adverteren.

Waarom dat is? Google wil de beleving van de desktopgebruiker meer in overeenstemming brengen met de mobiele gebruiker. Die is gewend aan één kolom, en veel scrollen indien nodig.

Het zijn spannende tijden voor de online adverteerders in de race om de top van de zoekresultaten. Wil je daar eigenlijk wel aan meedoen? Vertrouwen in het merk en goeie merkbeleving zijn nu meer dan ooit belangrijk voor je organische vindbaarheid.

Zijn we daar blij mee? Eigenlijk misschien best wel. Zoekmachineoptimalisatie was al ingewikkeld om te worden gevonden zonder van Google Adwords advertenties gebruik te maken. Op korte termijn zal wellicht de aandacht naar organische, gratis zoekresultaten groter zijn, omdat er per saldo minder advertenties te zien zijn en er meer gescrolled gaat worden. Maar of dat zo blijft? De toekomst zal het leren.

Meer weten over online vindbaarheid? Bel me dan en we praten snel verder!

Doorvertellen? Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Post Tagged with

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *