Opvolger van AdWords: AdWords Next

Google kondigde vandaag in de Google Partner update de opvolger van AdWords aan. ‘AdWords Next’.

AdWords Next? Dat is geen nieuws, daar kon je op wachten. Alleen de naam was nog een verrassing. Google vernieuwt immers constant. Soms hebben we het gevoel dat de regels tijdens het spel worden veranderd. Andere wijzigingen zijn ruim van te voren aangekondigd, maar daarvan wordt de impact pas later zichtbaar. Bijvoorbeeld het effect van een wel of niet-mobielvriendelijke website, dat was al een jaar aangekondigd voordat het effect zichtbaar werd.

Elke keer is weer de vraag welke stappen we als online publisher moeten nemen om niet alleen via AdWords, maar ook via de niet-betaalde zoekresultaten gevonden te worden. En hoe je je bericht nog te voorschijn laat komen in de tijdlijn van je volgers op je social media kanalen.

Filter Bubble Eli Periser

The Filter Bubble

Voor mij is een inspiratie van alweer vijf jaar geleden Eri Pariser, met zijn boek ‘The Filter Bubble: what the Internet is hiding from you’. Hij waarschuwde in 2011 in zijn boek voor het ongewenste effect van gepersonaliseerde zoekopdrachten, nieuwsresultaten en andere demografisch bepaalde effecten bij door de zoekmachines gefilterde zoekresultaten.

Hij licht e.e.a. toe in een korte TedTalk die nog steeds niet aan kracht heeft ingeboet. Zijn waarschuwing: Zorg dat je niet in de Filter Bubble verzeild raakt. Dat maakt je online omgeving in ieder geval een stuk democratischer!

Zal de nieuwe AdWords Next daar verandering in brengen? We gaan het meemaken. Google schijnt al te neigen naar een algoritme dat af en toe iets onverklaarbaars als zoekresultaat gaat leveren. Dat zou mooi zijn!

Verrast worden door Google. Wie wil dat nou niet?

Eli Pariser Filter Bubble TedTalks

Bekijk hier de video met Eli Pariser over de Filter Bubble tijdens TedTalks 2011. Negen minuten video met een waarschuwing. Opgelet met Online Filtering.

Doorvertellen? Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Post Tagged with ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *