Stop met dat zoekwoordonderzoek!

Zoekwoordplanner van Google

De zoekwoordplanner van Google levert je al heel snel zoekwoordideëen.

Zoekwoordonderzoek is niet heilig! 

Deze week weer eens begonnen met een zoekwoordonderzoek voor een opdrachtgever. Gelukkig hadden we ook deze keer een flinke aanloop naar de opdracht.

Gelukkig? Jazeker! Je kunt namelijk pas met een zoekwoordonderzoek voor je website beginnen als je doorhebt wat je met je website wilt bereiken. Als je nog nooit over een zoekwoordstrategie voor je website hebt nagedacht, is het best spannend om een lijst van zoekwoorden te gaan vinden die verkeer naar je website moeten gaan genereren.

Je kunt met allerlei hulpmiddelen op zoek naar de zoekwoorden waarop je website is gevonden, maar is dat wel wat je wilt? Je wilt juist weten waarop je klanten zoeken en je website níet vinden. Dat is de uitdaging.

Het is niet ingewikkeld een plannetje voor je zoekwoorden te bedenken. De zoektermen waarop je website moet worden geoptimaliseerd (SEO=Search Engine Optimization) moeten antwoord geven op de vragen van je bezoeker. Je moet dus weten wat het doel van je website is, voordat je met een zoekwoordonderzoek begint.

Doel van je website bepalen.

Je website kan meerdere doelen hebben. Die doelen bepalen je zoekwoordstrategie. Wat is het dat mensen zoeken als ze op je website rondsnuffelen en daarbij precies dat doen wat je ze zou willen laten doen?

De verschillende doelen van je site kun je vertalen naar het doel dat de bezoeker aan je website heeft. Als je het doel van je bezoeker helder hebt, kun je ook de vraagstelling van je klant bedenken. Vraag jezelf af wat de bezoeker in de zoekmachine intikt om antwoord te krijgen op jouw website. Hoe zou ik die vraag stellen?

Als je die vraag kunt beantwoorden, is het maken van een lijst van zoekwoorden een stuk eenvoudiger. Opeens blijken alle zoektermen zoekwoorden te bevatten waarmee je aan de slag kunt.

Zoekwoordonderzoek is niet ingewikkeld.

Ik gebruik graag de zoekwoordplanner uit Google AdWords. Dat is een gratis tool, je hoeft alleen maar en AdWords account aan te maken en je kunt aan de slag. Met de zoekwoordplanner kun je uitvinden hoe populair een zoekterm is (hoe vaak er per maand op wordt gezocht) en hoeveel concurrentie je hebt met die zoekterm met aanbieders die via AdWords online adverteren. Je hoeft niet te adverteren in AdWords om gebruik te kunnen maken van de zoekwoordplanner. Maar je kunt wel heel goed bepalen of het interessant is om daar wat online budget voor te reserveren.

Variaties op je zoekwoorden

Belangrijk zijn de variaties op het zoekwoord. Die zijn vaak meer of minder populair. Het geeft een goed beeld van waar je op gevonden wilt worden. Het kan zijn dat er een zoekterm wordt gezocht waarop je helemaal niet wilt worden gevonden. Het heeft geen zin om daarop je website te optimaliseren.

Ideaal is een zoekwoordlijst uit de zoekwoordplanner van populaire zoektermen waar je je met je bedrijf kunt identificeren en die niet al te veel concurrentie hebben van andere aanbieders. In Google AdWords zie je trouwens meteen hoeveel je in AdWords kwijt zou zijn om met dat zoekwoord op de beste plek in de zoekresultaten te worden gevonden.

Ik sprak onlangs een klant die nooit meer wat met AdWords wilde doen omdat het hem ‘goud’ had gekost. Mijn antwoord daarop is simpel. Google mag dan misschien goud verdienen, maar niet aan ons! Als je zorgt dat je online campagne goed is ingericht, levert elke euro online advertentiegeld meer op dan ie kost. Met mijn jaarlijkse  AdWords certificering blijft mijn kennis van online adverteren up-to-date zodat ik je daar ook bij kan adviseren. Nee zeggen tegen online adverteren kan altijd, maar dan wel gefundeerd. Google blijft een toverdoos waarvan je de spelregels een beetje moet kennen.

Stoppen met zoekwoordonderzoek? Natuurlijk niet! Maar eerst dat andere huiswerk. Daarna klein beginnen met vijf tot tien zoektermen per doelstelling. En dan blijven meten natuurlijk. Resultaat van je zoekwoordonderzoek is niet heilig. Het is een momentopname, maar wel een hele belangrijke.

Hulp nodig?

Als je vragen hebt over zoekwoordonderzoek, zoekmachineoptimalisatie en online adverteren, bel me op +31624246632 dan help ik je graag op weg.

 

Doorvertellen? Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *