Je zoekt iets en je vindt wat anders.

Het internet blijft verbazen.

Gedachte voor het weekend. Het wereldwijde web is geweldig: Je zoekt iets en je vindt wat anders. En dat is af en toe best aardig. Maar ook vragen over vindbaarheid in zoekmachines geven inmiddels zoveel antwoorden op datzelfde internet dat je soms ook daar de weg kwijt raakt.

Als we het over de vindbaarheid van je product of dienst in zoekmachines hebben, zou je het liefst willen dat je klanten, de zoekers, niet worden verrast, maar heel ‘relevante’ informatie voorgeschoteld krijgen. Dat woord ‘relevant’ dat vind ik inmiddels wel een beetje aan slijtage onderhevig. Als alle inhoud van websites voor de zoekkwaliteit ‘relevant’ moet zijn, dan wordt een zoekresultaat zo voorspelbaar dat je helemaal niet meer verrast wordt. Willen we dat eigenlijk wel? Lopen we niet het risico dat we zo in onze ‘Filter Bubble’ terechtkomen dat we helemaal niks meer zien wat we niet op voorhand ‘geliked’ hebben of ons er op hebben ‘geabonneerd’ of ‘aangemeld’.

 

Je laten verrassen, kan dat nog eigenlijk?

Wat zou het toch aardig zijn als we soms verrast worden met iets waar we eigenlijk niet naar op zoek waren. Dat is eigenlijk ook best wel een uitdaging voor de contentleveranciers onder ons.

Een publicatieschema voor je online publicaties is wat mij betreft niet compleet zonder af en toe eens iets in te plannen, of spontaan tussen de bedrijven door te gooien als iets wat je lezer niet verwacht. Zoals dit bericht over stoelen en hun oorsprong.

Ik liet me deze week ook verrassen toen ik op zoek was naar heel wat anders. Ik zocht immers naar hoe je een echte Wassily stoel herkent. Ik heb er een thuis staan. Oud familiebezit, dus niet zo’n nieuwe met al die rare originaliteitskenmerken van de fabrikant die er als bewijs van echtheid in zijn aangebracht. Je weet wel, die klassieke buizenframe stoel met stroken leder bekleed. De stoel die als luchtig Bauhaus ontwerp bekend is geworden. Hieronder een foto van het origineel met Marcel Breuer de ontwerper en links de huidige versie. Is een stoel van 1960 wel origineel als ie is afgeleid van het origineel van 1925? Ik zeg van wel.

Zo is het ook met online content. Als je een bericht baseert op iets wat je al eerder hebt gelezen, maar je geeft er je eigen visie op, dan is het nieuws. Tenminste voor de lezer die het voor het eerst leest. En ook als je er al eerder over hebt gelezen, en je herinnert je een bepaalde zienswijze die daarmee wordt aangescherpt, dan nog is het nieuws.

Wassily-Breuer-Bauhaus

Je zoekt iets en je vindt wat anders. Het internet blijft ons gelukkig verrassen, zolang je niet in je eigen ‘filter bubble’ verstrikt raakt.

Je zoekt dus iets, en je vindt wat anders. Zoals deze video van de ‘Today’ show. Of de ‘Home’ show, dat is discutabel. In ieder geval met de televisiepremière van de Lounge Chair van Charles en Ray Eames. Uit 1956. En laat ik nou ook zo’n setje thuis hebben staan! Weer afgeleid van het oorspronkelijke onderwerp, maar o zo leuk om te bekijken.

Je laten verrassen door Youtube. Wie wil dat nou niet eigenlijk?

Oja, over contentplanning, contentschrijven en contentredactie, zoekmachineoptimalisatie etc. daarover hoor ik ook met je te kunnen meedenken. Dat mijn vak. Meer weten? Bel me op +31624246632 en we praten snel verder. Kom langs en we doen een bakkie. Op de Eames Lounge Chair of op de Wassily. Jij mag kiezen.

 

Doorvertellen? Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *