Google Analytics

Google Analytics. Moet dat nou?

Google Analytics

Google Analytics Dashboard. Wat kun je er mee, en wat moet je vooral niet doen?

Volgens Wikipedia is Google Analytics ‘een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven’. En zoals Wikipedia soms belerend kan overkomen, al dan niet terecht wordt de introductie afgesloten met; ‘Zoals alle diensten van Google, betaalt de gebruiker niet met geld maar met prijsgave van alle mogelijke gegevens van zichzelf en in dit geval ook die van zijn klanten’. Dat u het maar weet.

Daarna gaat de tekst al snel over het technische deel van het inrichten ervan. Dat is belangrijk, maar ik kijk liever meteen een stukje verder. Waar moet je op letten om er ook echt wat aan te hebben zonder dat het je kostbare tijd kost. Wat zijn de valkuilen? Gratis is niet altijd voor niks als je er veel tijd en dus verborgen kosten aan kwijt bent.

Wil je alles wel weten?

Google Analytics kan werkelijk heel veel meten en rapporteren. Nadeel daarvan is dat je verleid wordt als een kind in de snoepwinkel geen keuzes te kunnen maken en alles te willen hebben. Vooral als je in een organisatie zit die zoveel mogelijk rapportages lijkt te willen leveren, kun je je compleet verliezen in details. Hebben jullie trouwens ook een flatscreen in de kantine hangen om te navelstaren naar het actuele bezoek aan je website? Niet doen! Concentreer je op de hoofdzaak. Eenvoudige rapportages, die niet meer leveren dan echt noodzakelijk. En die maximaal een keer per week, of liever per maand uitvragen om daarna conclusies aan te verbinden.

Wat dan wel?

Het resultaat van je analytics is afhankelijk van de inrichting van je rapportage. Je zult dus moeten bepalen wat je wilt meten en wat niet. Om daarmee te kunnen experimenteren is het van belang dat je de vrijheid hebt daar zelf mee aan de slag te gaan, zonder dat je afhankelijk bent van je technische partner die de site in de lucht houdt. Zorg er dus voor dat je zelf toegang hebt tot je Analytics account en leer daar mee spelen.

Maar verspil er geen tijd aan als je niks te meten hebt. Als je het verkeer naar je site wilt meten, zul je ook verkeer richting je site moeten leiden via e-mail nieuwsbrief, social media kanalen of via links vanaf andere websites en blogpagina’s. Als je dat goed hebt ingericht, is er ook echt wat te meten.

Privacy

Als je live gaat met je nieuwe website, dan is Google Analytics eigenlijk tegenwoordig een standaard onderdeel van de oplevering.  Vraag het je sitebouwer en zorg dat je de toegangsrechten krijgt zodat je er mee aan de slag kunt. Zorg dan trouwens wel ook meteen voor een goeie privacyverklaring die je op je website hoort te hebben als je het Analytics ‘cookie’ laat plaatsen door Google.

Als je meer wilt weten over Google Analytics, dan kan ik je wegwijs maken in je eigen account.
Bel me op +31624246632 en stel je vraag!

Veel succes met meten. En vergeet niet, Google Analytics is geen doel maar een middel!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *