Zoekwoord onderzoek

Waarom is zoekwoordonderzoek nodig?

Zoekwoordonderzoek levert antwoord op de vraag waar jouw klanten naar op zoek zijn.
Hoe kom je erachter waar de bezoeker naar zocht als hij je website had moeten vinden? En waarbij hij niet op jouw website is terechtgekomen, maar op die van je concurrent? En waar zou ik mijn dienstverlening moeten uitbreiden? Daar kom je achter met een zoekwoordonderzoek.

Stap 1: De intake

Tijdens dit gesprek maak ik kennis met jouw product of dienst en praten we over actuele discussies binnen je branche en over vaktermen die daarbij horen. Daarbij vraag ik je naar informatiebronnen waarvan jij onder de indruk bent. Denk daarbij aan informatie over je branchegenoten, forums etc.

Stap 2: Analyse

Vervolgens analyseer ik jouw website en vergelijk ik die met de concurrentie. Hoe verhoudt de kwaliteit van zoektermen van jouw site zich tot die van hen? Wat is er over jouw markt met jouw doelgroepen en vakgenoten te vinden? Afhankelijk van de doelgroepen en het onderwerp betrek ik daarbij ook markttrends en actualiteiten.

Stap 3: Verwerken onderzoeksresultaten

Mijn onderzoek levert vaak verrassende resultaten. Het aantal zoekwoorden kan in de duizenden lopen. Er zullen zoekwoorden zijn die je logischerwijs had verwacht, maar ook die je helemaal niet in verband met je business had vermoed.

Stap 4: Selectie

Samen bepalen we welke zoekwoorden het meest relevant zijn en die de meeste kans van slagen hebben voor je vindbaarheid.

Relevante zoekwoorden

Hiervoor moeten goede landingspagina’s voor de website worden ingericht om te worden gevonden in de zoekmachines. (zie ook zoekmachine optimalisatie)

Inspiratiewoorden

Er kunnen zoektermen voorkomen die je inzicht geven in welke onderdelen van je dienstverlening je meer of minder nadruk zou moeten leggen. Wellicht is het een onderwerp om over te gaan schrijven, nieuwsberichten te gaan plaatsen, of wellicht zelfs je dienstverlening op aan te passen.

Uitsluitwoorden

Uit de zoekwoordanalyse selecteren we ook de zoektermen waarop je juist niét gevonden wilt worden. Die gebruiken we als uitsluitingszoekwoorden bij het eventueel inrichten van je online advertentiecampagne. Dat moet je niet onderschatten, heel veel campagnes kosten onnodig geld omdat je advertentie wordt vertoond bij de verkeerde zoekterm.

Hulp nodig bij je zoekwoordonderzoek?

Bel me op +31624246632 en stel je vraag!